Nuffnang Ads

Tuesday, April 24, 2012

Walaupun Pahit, Ku Telan Jua

Kalau bab makan ke kan, aku sangat lah memilih. Kengkadang tak paham jugak dengan diri sendiri. Contoh la, aku kan spesis manusia Karnivor, makan daging je.. camne tak mokmok.hakhakhak... Pastu kan, makan nak sedap je.. kalau tawar melesih tu, memg takkan punya lah aku nak telan.. Dalam mimpi pon tak nak. Nak makan yang sedap-sedap je.Sayur pon memilih..
Korang makan oat tak?? sungguh aku tak boleh nak telan kalau yang oat semata-mata.. Kalau 3 in 1 tu boleh lah lagi nak makan/minum 2-3 sachet sehari.. Tapi kan, kalau dah 3 in 1 tu, sudah tentu ada kandungan gula tinggi kan.. Apa kata korang cuba idea kreatif camne nak bagi sedap oat tu dan rendah kalori. Meh tengok resipi aku.


Susah tau tak nak cari Rolled Oats. Aku kalau boleh tak nak lah yang 3 in 1 sebab aku tahu tak berapa elok dari segi ingredients nye.. Lagi satu , x banyak Rolled oat yang ada sijil halal, sebab kebanyakkannya kan import...Brand atas ni halal.. =)..aku cari yang betul betul kosong. Cuba teka apa ingredient dalam Rolled Oats ni??? cuma rolled oat weyyy.. xda gula, xda minyak sayuran ke hape.Rolled Oat semata...


tadaaa!!! Tengok ea.. cmne nak pelbagaikan oat ni nak bagi sedap. Sebab aku tak minum susu skim ke tepung ke fresh ke memg tak minum.. Kecuali yang berperisa. Kalau yang berperisa contoh nya perisa coklat, Kalori 170-180kcal per paket. tinggi kan.. Thats why laa aku elak.. Maka aku gantikan dengan kacang soya. Less sugar tapi masih lagi ada kandungan gula. Lagipun soya bean ada kandungan protein. Aku campurkan oat dengan 1/2 biji epal. Dah cukup sedap lah tu.. habis jugak 1 mangkuk. hehehe. Korang boleh jugak nak pelbagaikan buat ke , raisins ke, nut ke dlam tu.. Tapi kalau raisins ke kurma ke sebab ia buahan kering.. Maka kandungan gula lebih tinggi..
Meh tengok, berapa kalori aku ambil untuk sarapan pagi..

tak melebihi 400kcal.. =) tapi dah cukup kenyang. Sebenarnya malas nak kira kalori. Tapi terpaksa.. Kena kira jugak.. Taknak terlebih atau taknak terkurang.... Selamat sikit...Selamat mencuba....

10 comments:

  1. sedap!kalu buat drink pon ok.
    rolled oat campo pisang.campu soy milk.
    campu stoberi.fuhhhhhh.ice skali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke kak? kene blend ke??? cambest je.. Nanti nak try!

      Delete
  2. Pergh...lps ni ko leh try mkn beras perang pulak mcm si cotek buat dlu..menjadik diet dia. Mcm sdp plak oat ko tu mkn dgn buah2han.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. Alamak beras perang tu aku tak pandai nak masak.. terlembik la, terkeras laa.. lama plak tu nak masak... heehehe... aku dah tak pakai wordpress dah cik asha.. boring ah wordpress... =)

      Delete
  3. haah. lm2 gas pun cpt abis kan hehehe. Nape dgn wordpress ko..ada probs ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wordpress camtu je laa.. nk upgrade semua nk kena bayar.. aku nak bayar pon x gheti.. hahaha.. malas laa.

      Delete
    2. haahkn nk upgrade kene bayo.

      Delete
  4. aah kene try dik.sedap.hehehe.
    rasa mcm juicework kekeke.recipe cabbage salad akak tdi pagi pon leh buat makan pg awk.sbb calori dia dalam 200 je

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah.. dh tengok recipy tu.. sumtimes mcm pening nk makan apa.. for lunch , bfast... bagus juga kalau ada recipy simple tp kenyang & less calory.. neway.. thank you..=)

      Delete

people who dun have id u can use select profile as anonymous n put ur nickname b4 ur comment...dun worry..no captcha required..thanks ya!!-yan-